Hoe houd je koers, zonder uit de bocht te vliegen?

Het kan voorkomen dat je in je leven een periode doormaakt waarop je jezelf op glad ijs bevindt. Je worstelt met het hoog houden van allerlei ballen. Je verplaatst je aandacht van hot naar her en onderwijl razen je gedachten alweer verder. Goed voor jezelf zorgen staat ergens onderaan je prioriteitenlijst; het lijkt althans of je daar als laatste aan toekomt.

Ergens besef en weet je heel goed dat het zo niet heel lang verder kan. Je voelt je veerkracht afnemen en de energie wegstromen. En toch lukt het juist nu niet om deze cirkel te doorbreken, omdat je het zó druk hebt.

Net als het in de winter glad kan zijn op de wegen, kan het soms zo zijn dat jij jezelf ook op glad ijs bevindt. Ik geef je graag wat tips om deze situatie te doorbreken zodat je veilig op de plaats van bestemming komt.

  1. Check je prioriteiten

Misschien is het een open deur, maar juist als je voelt dat je het veel te druk hebt is het goed om deze drukte te ontrafelen. Is alles wel even belangrijk? Voor wie is dit dan belangrijk? Deel je prioriteiten/werkzaamheden eens in aan de hand van de pioriteitenmatrix van Eisenhower:

prioriteitenmatrix Eisenhouwer

Vervolgens ga je direct aan de slag met de zaken in blok 1 en plan je de taken in blok 2. De activiteiten in blok 3 ga je elders onderbrengen en vermijd vooral wat je in blok 4 ziet staan.

Zo neem je (figuurlijk) het stuur weer in handen.

2. Trek rustig op

Net als bij het rijden in een auto geldt ook in ons leven, dat je, wanneer je teveel gas geeft, de kans groot is dat je gaat slippen. Of je graaft jezelf juist dieper in door te verzanden in werkzaamheden zonder doelmatigheid, wat te vergelijken is met het steeds verder wegzakken door een wielspin.

Het is vaak beter om – tijdelijk – wat langzamer te gaan. Ook al voelt dat misschien niet logisch, vanuit de druk die je ervaart. Het voordeel van een pas op de plaats maken is dat je zo orde op zaken kunt stellen. Natuurlijk kan het zo zijn dat dit je eerst wat tijd kost, bijvoorbeeld om het bovenstaande prioriteitenschema van Eisenhouwer in te vullen. Het levert je echter ook tijd en energie op. Je krijgt inzicht in wat je niet hoeft te doen. Bedenk je eens hoe het zou zijn als je alle onderwerpen uit blok 3 en 4 anders allemaal in je dagen gepropt had.

Bij stap 2 is het advies om rustig te sturen, bochten niet te scherp te nemen en niet plotseling te remmen

3. Kijk ver vooruit en houdt afstand

Nu je weer veilig onderweg bent en het al een stuk minder ‘glad’ voelt onderweg, is het belangrijk om als het ware ‘afstand te houden’ en goed vooruit te kijken.

Nu het ergste gevaar geweken is, kun je verder met het inzetten van de prioriteitenmatrix. Wees eerlijk en probeer het zo objectief mogelijk in te vullen. Deze kun je per moment, per dag, per week en zelfs voor langere termijn inzetten.

  • Blok 1 – Belangrijke en urgente taken: Meestal is hier sprake van een crisissituatie, bijvoorbeeld een (dreigend) conflict met een opdrachtgever of klant. Je huis staat als het ware in brand, dus je zult direct gaan handelen.
  • Blok 2 – Belangrijke, niet urgente taken: Hier heb je ruimte om na te denken over de uitvoering en het plannen van deze taken. Dit zijn de taken die je dichterbij je doel brengen, je kunt jezelf hier goed op focussen. Voorbeelden zijn ontwikkelen van producten of diensten, scholing en netwerken.
  • Blok 3 – Niet belangrijk en urgente taken: Hier vallen dringende maar niet belangrijke zaken onder. In dit blok schuilt tevens een gevaar. Onderwerpen in dit blok worden vaak niet herkend of krijgen meer gewicht dan nodig is en worden daarom nogal eens in blok 2 of zelfs blok 1 geplaatst. Mooie hulpvraag bij de taken in blok 3 is ‘voor wie is deze taak dringend en urgent?’ Je zult merken dat je deze vraag al snel beantwoordt met dat het voor iemand anders is dan jezelf. Deze taken liggen vaak niet binnen jouw verantwoordelijkheid, maar worden door een ander als urgent en/of belangrijk betiteld. Let op: Het is goed dat je voor anderen wilt zorgen, maar doe dit niet ten koste van je eigen veerkracht. Wanneer je veel met urgente taken van een ander bezig bent, kom je niet of onvoldoende aan die van jezelf toe.
  • Blok 4 – Niet urgent en niet belangrijke taken: Hier staan alle taken die niet bijdragen aan jouw doel. Indien je eerlijk naar jezelf durft te zijn, staan hier vaak de excuusklusjes. Alle taken die je gaat doen wanneer je niet aan de belangrijke klus wilt. Het zijn afleidingen waardoor je energie en tijd verliest en jezelf druk blijft voelen, omdat ondertussen de hoofdtaken uit blokken 1 en 2 in je hoofd blijven cirkelen en onder je huid blijven prikkelen.

Hier bouw je voor jezelf (en daarmee direct ook voor je omgeving) een veilige marge in. Je ondervindt steeds meer tijd en ruimte om eventuele problemen op te vangen

4. Remmen los: alles of niks

Mocht je dan toch het gevoel hebben dat het ijs te glad is en je alle grip verliest, dan kun je – indien aanwezig – natuurlijk je ABS systeem inzetten. Bij een auto trap je de rem en je koppeling hard in. Zo blijven de wielen draaien en kun je veilig blijven sturen. In real life stel je een hulpvraag. Mocht je ervaren dat je uit de bocht vliegt, bedenk dan dat het beter is om dan het gas helemaal los te laten dan te gaan remmen. Je laat je glijden en draait rustig je stuur in de richting die je uit wilt gaan. Zodra je weer grip hebt, ga je vanzelf de richting waarin je stuurt weer uit en vervolg je jouw route.

Hier bij stap 4 – maar ook bij de stappen ervoor – kan ik vanuit Anita Coacht iets voor je betekenen. Samen kunnen we eraan werken dat jij weer grip ervaart op de vele onderwerpen die je aandacht vragen. Samen kunnen we werken aan je veerkracht en balans. Dit zodat je naast tijd ook energie hebt om te genieten van de taken die je uitvoert. Ongeacht of dit nu werk- of privé-gerelateerd is.

Hartelijke groet, Anita Willemsen

Anita Coacht -Van Buitengewoon Naar Binnenbijzonder-

Op glad ijs
Getagd op:                    

Geef een antwoord