zijwaartse plank

Waar denk jij aan als je MINDFUL RUN/WALK hoort?

“Mindful Run is toch soft en zweverig?”, vroeg iemand me onlangs. Nieuwsgierig vroeg ik hem of hij wilde vertellen over zijn beeld van een cursus Mindful Run. “Een beetje joggen, yoga-oefeningen, theedrinken en nog iets met ademhaling.” Nou, op het theedrinken na klopt dit wel zo’n beetje.

Ik vind het leuk om er iets meer over te vertellen om zo het beeld van de cursus te kunnen nuanceren. Zo vind ik ‘hardlopen’ beter verwoorden wat er in de cursus gebeurt dan ‘joggen’; ieder kan binnen de groep namelijk hardlopen in zijn of haar eigen tempo. En in de praktijk zie ik deelnemers dan regelmatig meer tempo maken dan je onder ‘joggen’ zou verstaan.

Techniek

Verder besteden we een deel van de cursus aan (hard)looptechniek. Hoe is je voetlanding? Hoe is je arm-inzet? Lukt het je om je lichaam voor je te laten werken? Of werk je wellicht te hard en verspil je daarmee je energie?

Ademhaling is een wekelijks terugkerend thema tijdens de cursus. Tijdens de cursus passen we neusademhaling toe, om daarmee het maximale rendement uit je ademhaling te kunnen halen. Want als mens ademen we ongeveer 23.000 keer per dag (!), zonder daarbij stil te staan. Veelal beseffen we niet dat we met de juiste ademhaling fysiek veel kunnen beïnvloeden: het voorkomen van energiedips bijvoorbeeld, evenals het verlagen van stress en bloeddruk.

Oefeningen

squat

Tijdens de trainingen oefenen we ook met technieken vanuit de Mindfulness, waarmee je je aandacht bewust leert te richten naar ‘het hier en nu’. Iedere week gaan we naast een enkele yoga- of meditatieoefening ook aan de slag met core stability. Dit doen we bijvoorbeeld met squats, lunges en door te planken. En ben je een doorgewinterde sporter die het een tikje zwaarder wil? Ook voor jou zijn er passende oefeningen.

Tijdens dit alles trainen we trouwens vanzelf ook onze lachspieren, want Mindful Run is vooral fun!

En dat kopje thee? Na de laatste cursus trakteer ik op thee en koffie, zodat we als groep afscheid van elkaar kunnen nemen en eenieder met nieuwe inspiratie en de juiste inzet van lijf, adem en mindset zelf verder kan.

Hoewel veel deelnemers uit de eerste groepen na vijf cursusdagen niet wilden stoppen, wat resulteerde in een maandelijks aanbod waarin eenieder die dit wil onder mijn begeleiding verder kan trainen.

Heb jij ook zin om deel te nemen aan een vijfweekse Cursus MINDFUL RUN of MINDFUL WALK? Leuk, ik kijk er alvast naar uit je te gaan ontmoeten en om samen elke week te kunnen genieten van anderhalf uur beweegplezier in de frisse lucht.


Is Mindful Run zweverig?
Getagd op:                                                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *