8 tips voor een sterk immuunsysteem

Het Covid-19 virus vormt het gesprek van de dag. In deze bijzondere tijd vraag ik mijzelf af hoe het met mijn immuunsysteem gaat. En: doe ik eigenlijk wel alles wat ik kan doen om dit systeem zo goed mogelijk te ondersteunen? Omdat ik weet dat je hier zelf wel degelijk wat aan kunt bijdragen deel ik wat tips met je, zodat ook jij jezelf en je dierbaren optimaal kunt (helpen) beschermen.

1. Voed je lijf

Eet extra veel verse groenten en fruit, probeer zo’n 500 gram per dag te halen. Eet het liefst zo gevarieerd mogelijk en vermijd fastfood en voorbewerkte producten. Zorg met voldoende vezels voor een optimale darmwerking. Mocht je het lastig vinden om 500 gram per dag te halen, kun je tussendoor een lekkere smoothie maken, bijvoorbeeld met blauwe bessen, spinazie, avocado en banaan. Je proeft zo vrijwel niets van de groenten die erin zitten, maar krijgt deze wel binnen. Dat gebeurt ook als je een lekkere (maaltijd)soep of salade als lunch neemt. In ieder geval is het belangrijk je lijf te voeden in plaats van te vullen.

verse groenten en fruit

2. Extra vitamine C

Diverse onderzoeken (bijvoorbeeld die van immunoloog Dr. Jenna Macciochi) hebben aangetoond dat de behoefte aan vitamine C stijgt als infectie toeslaat in je lichaam. Hoge doses vitamine C slikken zorgt dan voor een minder hevig ziekteproces en voor een sneller herstel. Daarnaast is aangetoond dat het immuunsysteem optimaler zijn werk kan doen als je je lichaam (tijdelijk) met hoge doses vitamine C een boost geeft, waardoor mogelijke ziektekiemen minder of geen kans maken om je ziek te maken. Voor een goed passend en persoonlijk advies verwijs ik je graag naar: https://www.healthindustries.nl

3. Vitamine D3

Dat vitamine D een rol speelt bij het behoud van sterkte botten en tanden weten de meeste mensen wel. Maar vitamine D3 doet nog veel meer voor ons: het ondersteunt de weerstand en ons celdelingsproces en heeft daarmee een gunstig effect op ons immuunsysteem. Deze vitamine wordt onder invloed van zonlicht in ons lichaam zelf aangemaakt. In de maanden september-april  vangt onze huid te weinig zonlicht om deze belangrijke vitamine voldoende te kunnen aanmaken. Het is dan ook echt raadzaam om deze in de maanden met de ‘r’ in de naam als dagelijks supplement toe te voegen.

Anita Coacht werkt met vitamine D3 van Fundamentals. Deze is vrij van onnodige toevoegingen, van hoogwaardig kwaliteit en de softgel capsule is makkelijk in te nemen. Te bestellen met een bericht via info@anitacoacht.nl of 06-46426438.

4. Zink

Zink heeft het vermogen om het immuunsysteem te ondersteunen bij het bestrijden van een infectie. Dit omdat het zorgdraagt voor betere opname van allerlei essentiële enzymen in ons lichaam. Het kan dus verstandig zijn om in deze periode ook preventief zink tot je te nemen.

Voor een goed passend en persoonlijk advies verwijs ik je graag naar de experts van https://www.healthindustries.nl

5. Zorg voor voldoende slaap

Tijdens je slaap herstellen onze cellen zich. Je kunt je voorstellen dat je extra veel baat hebt bij een goede nachtrust wanneer je lichaam worstelt met ziektekiemen. Het is zelfs zo dat al een enkele te korte of nacht slecht slapen dit herstellende vermogen met wel 70 procent doet dalen. Wat direct betekent dat ziekte meer grip krijgt en zich verder kan doorzetten. Streef er dus echt naar om acht uur per nacht te slapen.

6. Reduceer stress

Probeer stress te vermijden of in ieder geval te reduceren. Door spanning raakt het immuunsysteem uit balans, waardoor je vatbaarder bent voor infecties. Ontspan, neem tijd voor jezelf. Wanneer je een hoog stresslevel ervaart, kunnen ademhalings- en/of mindfulness oefeningen hierbij ondersteunen.

neem je rust

Anita Coacht heeft een ruime ervaring in het begeleiden van stressreductie en herstel bij een burn-out. De combinatie van persoonlijke coaching, wandelen, ademtechniek en ervaringsoefeningen blijkt hierin een gouden sleutel. Ieder traject is maatwerk, volledig afgestemd op de persoon en de situatie. Mede daardoor waarschijnlijk zo effectief. Gelukkig wordt deze effectieve vorm van begeleiding al door veel zorgverzekeraars vergoed. Daarnaast zijn werkgevers vaak bereid om de investering (deels) te vergoeden.  Meer informatie en aanvragen: https://anitacoacht.nl/persoonlijke-coaching/

7. Beweeg in de buitenlucht

In de buitenlucht bewegen is supergoed voor je immuunsysteem. Je krijgt extra zuurstof binnen en het houdt je lichaam en geest sterk, waarmee je automatisch je immuunsysteem boost.

Tijdens de 5-weekse Mindful Walk of Mindful Run cursus van Anita Coacht besteden we veel aandacht aan loop- en ademtechniek. Combineren we het bewegen in de buitenlucht met core-stability oefeningen, mindfulness en yoga. In 5 weken tijd ga je zo terug naar je gezonde lichamelijke basis, zoals wij dit van nature vanaf de geboorte meekrijgen.

Meer informatie over de 5-weekse Mindful Walk en Mindful Run cursus bij Anita Coacht vind je op de website: https://anitacoacht.nl/loop-en-wandeltraining/

bewegen in de buitenlucht

8. Kies je voor angst of vertrouwen?

In deze tijd van onzekerheid heb je nog altijd zelf een keuze. Kies je ervoor om jezelf te wentelen in angst? Maak je jezelf voortdurend zorgen en zie je overal gevaar? Dan zul je dit ongetwijfeld ook in je lichaam gaan voelen. Je zet spanning vast, wat vervolgens allerlei lichamelijke klachten kan veroorzaken.

In plaats daarvan kun je ook bewust kiezen voor vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, je lichaam en je eigen keuzes. Los van alles wat je om je heen ziet. Voelt het voor jou niet goed om te gaan ‘hamsteren’ bijvoorbeeld, volg dan gerust je gevoel om hier niet aan mee te doen.

Voor mijzelf geldt dat ik de bovenstaande dingen in acht neem. Dat doe ik normaalgesproken al, maar in deze periode extra. Te midden van tumult om mij heen, wil ik dichtbij de rust in mijzelf te blijven. Daarbij vertrouw ik steeds op mijn eigen lichaam en mijn innerlijke wijsheid. Hiermee wil ik de maatregelen en de ernst van het Covid-19 virus overigens totaal niet in twijfel trekken. Ook ik kan morgen geveld zijn door dit virus of een andere variant van ziek-zijn.

Vanuit deze innerlijke rust ben ik het krachtigst en kan ik mogelijk – al dan niet vanuit Anita Coacht – ook iets voor jou betekenen. Mocht je daarin wat ondersteuning van mij willen, vraag het mij dan gerust.

Laten we zo goed mogelijk voor onszelf en onze naasten zorgen.

Take care and stay well!

Hartelijke groet, Anita

Anita Coacht -Van Buitengewoon Naar Binnenbijzonder-

info@anitacoacht.nl

www.anitacoacht.nl

06-46426438


Hoe houd jij jezelf gezond in tijden van Covid-19?
Getagd op:                                                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *